De modeontwerper en zijn muze

De modeontwerper en zijn muze

Het kwam er eindelijk van. Afgelopen woensdag heb ik de tentoonstelling ‘Hubert de Givenchy – To Audrey with love‘ in het Gemeentemuseum in Den Haag bezocht. Zo mooi om te zien hoe de samenwerking tussen de inmiddels 89-jarige Franse ontwerper Hubert de Givenchy (tijdgenoot van Dior en Balenciaga) en Audrey Hepburn zulke wonderschone ontwerpen heeft opgeleverd.

De modeontwerper en zijn muze

‘In 1953 maakte Audrey Hepburn haar opwachting in de couturesalon van Hubert de Givenchy. Zij zocht een ‘Europese garderobe’ voor het personage dat zij zou spelen  in de film Sabrina. Beiden stonden aan het begin van een succesvolle carrière. Audrey Hepburn was op dat moment nog vrij onbekend in Europa, waardoor Givenchy aanvankelijk dacht  dat hij een afspraak had met de bekende actrice Katherine Hepburn. Hubert de Givenchy raakte betoverd door de charme van Audrey en verzorgde drie kostuums voor Sabrina. Het werd de start van een succesvolle, professioneel samenwerking, maar ook van een bijzondere, diepe vriendschap.’

De modeontwerper en zijn muze

In totaal zou Hubert de Givenchy voor acht films de kleding ontwerpen voor Audrey Hepburn, waaronder voor Funny Face (1957) en Breakfast at Tiffany’s (1961). Dankzij zijn ontwerpen voelde zij zich gesterkt tijdens haar werk als actrice. Veel van deze looks werden niet alleen klassiekers in de filmgeschiedenis, maar groeiden ook uit tot tijdloze modeliconen, zoals de little black dress uit de openingsscène van Breakfast at Tiffany’s.

Audrey Hepburn was het liefst een ballerina geworden. Ze volgde tijdens de tweede wereldoorlog in Arnhem balletlessen (ze had een Nederlandse moeder), maar daar werd haar verteld dat ze te lang was en te grote voeten had voor een carrière als ballerina. Ze besloot actrice te worden en had al snel succes. Ze bewonderde de ontwerpen van Hubert de Givenchy en eiste dat haar filmkostuums gemaakt moesten worden door deze couturier. Bijzonder, want het was in de Amerikaanse filmindustrie gebruikelijk dat er alleen maar met Amerikaanse ontwerpers werd gewerkt.

Deze professionele samenwerking en bijzondere vriendschap tussen Hepburn en Givenchy begon in 1953 en duurde tot Audrey’s overlijden in 1993 en heeft ervoor gezorgd dat Audrey een stijlicoon werd. Audrey over haar favoriete ontwerper: “Givenchy’s clothes are the only ones I feel myself in. He is more than a designer, he is a creator of personality”.

De modeontwerper en zijn muze

Voor een stijlicoon hoef je geen klassieke schoonheid te zijn, dat is al meerdere keren bewezen. Audrey was voor haar tijd lang en had een lage balans: brede heupen en volle dijen, een smal en lang bovenlichaam, lange hals, kleine borsten én grote voeten. Audrey wist dat ze in Givenchy een ontwerper had gevonden die haar lichaam voor het oog in balans kon brengen, dit om de suggestie te wekken dat ze perfecte lichaamsvormen had.

The dress must follow the body of a woman, not the body following the shape of the dress – Hubert de Givenchy.

De ‘day dress’ uit 1957 (gedragen in de film Funny Face) heeft aangeknipte mouwtjes en een hoge boothals, die ervoor zorgen dat een tenger bovenlichaam breder lijkt, de borsten voller en de hals minder lang. De jurk volgt de contouren van het lichaam. De vanaf de heup wijder wordende rok glijdt moeiteloos over de in verhouding brede heupen en dijbenen. Dit is het ideale model jurk voor het A-silhouet.

Ook bij de mantel hierboven is te zien dat Givenchy door de aangeknipte mouwen en de horizontale naad die doorloopt in de mouwen ‘breedte’ toevoegt op het bovenlichaam, terwijl op heuphoogte verticale figuurnaden, met daarin verwerkte zakken, de heupen smaller laten lijken. De hoge empire-taille (net onder de borsten) maakt de benen voor het oog langer.

Wil je ook genieten? Givenchy ontwierp niet alleen voor Audrey Hepburn, ook zie je op de tentoonstelling Jackie Kennedy en Grace Kelly in zijn ontwerpen. De tentoonstelling ‘To Audrey with love‘ is nog te zien tot 26 maart 2017. Gemeentemuseum Den Haag.

5 gedachten aan “De modeontwerper en zijn muze”

  1. Goede morgen Lida,
    Wat fijn om deze blog te lezen over de Givenchy en Audrey Hepburn en de mooie kleding.
    Heb al wel gelezen over de tentoonstelling, maar ga nu toch proberen er heen te gaan.
    Dank je wel en fijne zondag,
    Erna.

  2. Goede morgen Lida, wat leuk dat je hier aandacht aan besteed. Ik heb de tentoonstelling samen met een vriendin gezien en wat hebben we genoten. Ook van de commentaren om ons heen over hoe leuk en draagbaar de mode in die tijd was. Fijne dag nog. Thea

  3. Hoi Lida,
    wat bedoel je met een lage balans? bij het doorklikken kom ik op je algemene pagina van bodytypes, maar wordt die balans niet verder uitgelegd. Bij voorbaat dank.

    1. Dat het zwaarste punt van je lichaam onder je taille ligt, zoals bij het A-silhouet, het 8-silhouet en bij sommige vrouwen met het X-silhouet het geval is. Je probeert altijd je lichaam met kleding in balans te brengen. Ik ga er volgende week een blog aan wijden. Je hebt mij op een idee gebracht, Yvon!

Reacties zijn gesloten.