Onderscheid je van de rest – identiteit en imago

Personal branding is een uit Amerika overgewaaid fenomeen dat je kan helpen bij het vinden van de juiste baan en het maken van promotie.

Onderscheid je van de rest - identiteit en imago

Hoe het werkt? Beschouw jezelf als een merk. Weet wat je uniek maakt en onderscheid je van de rest.

Brand is Engels voor merk. Oorspronkelijk betekende branding het brandmerken van vee, maar tegenwoordig staat branding voor het beeld dat een merk oproept. Personal branding is jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Onderscheid je van de rest - identiteit en imago

Onderscheid je van de rest – Personal branding betekent dat jij jezelf duidelijk op de kaart zet. Dat je nadenkt over de doelen in je leven (zakelijk of persoonlijk) en erbij stil gaat staan of je dit ook communiceert. Dat je weet wat je meerwaarde is en dit als uitgangspunt voor je identiteit gebruikt. Het zit hem in je handdruk, in je manier van praten, in je woordkeus, in je kleding en in je daden. Bij personal branding gaat het absoluut niet om het spelen van een rol. Je anders voordoen dan je bent hou je misschien een tijdje vol, maar nooit lang. Onderschat je medemens niet: ze hebben er een neus voor of je echt bent; authentieke merken zijn nog altijd het sterkst! Personal branding is het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt én het uitdragen daarvan. Als je weet wat je eigen merk is – je weet wie je bent en wat je wilt – dan is het tijd om het merk in de markt te zetten. Hou bij het ontdekken van je eigen merk het abc van personal branding in je achterhoofd.

  • Apart – durf anders te zijn. Onderscheid je van de rest; als je niet van het behang te onderscheiden bent kun je niet duidelijk maken waarom juist jij voor die functie geschikt bent. Wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf niet en blijf jezelf. Je kunt natuurlijk niet zo opvallend anders zijn dat mensen je niet begrijpen of – nog erger – raar of gestoord gaan vinden. Bedenk hoe je wilt overkomen!
  • Betrouwbaar – mensen moeten op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk moet een herkenbare constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Zelfs een negatieve eigenschap kun je positief verpakken. Als je altijd gekreukelde overhemden draagt, creëer dan het beeld dat je je creatieve energie wel beter kunt gebruiken dan je met zulke triviale zaken als strijken bezig te houden.
  • Congruent – alles wat je doet en communiceert – je uiterlijk, je houding, je weblog – moet een eenduidig, congruent beeld geven. Alles moet bijdragen aan het beeld dat jij wilt uitdragen. Als je de ene dag in een pak van Armani op je werk verschijnt en de volgende dag in een Hawaï-shirt, draagt dat niet bij aan een duidelijk beeld, tenzij je natuurlijk op een reclamebureau werkt.

Bron: http://www.carrieretijger.nl