In voorbije jaren, waarin de banen niet voor het oprapen lagen, werden de kledingcodes wat belangrijker. Dit was bijvoorbeeld te zien bij de mannen die steeds vaker een das naar hun werk droegen. De kledingregels werden weer aangescherpt. De drie belangrijkste kledingcodes voor op je werk:
Ieder bedrijf of instelling heeft een onuitgesproken kledingcode. Kijk maar eens om je heen naar wat de overeenkomsten zijn tussen de kleding van je collega’s en die van jou. Maar er zijn ook kledingcodes die vast omschreven staan, waar de werknemer zich aan te houden heeft. Dat is met name het geval in de financiële wereld.
De drie belangrijkste kledingcodes die we kunnen onderscheiden zijn:
De drie C’s
- Corporate
- Creatief
- Casual
Corporate
Dit is de meest formele kledingcode. Je werkt in een zakelijke omgeving waar je autoriteit en betrouwbaarheid uit moet stralen. Kleding die de aandacht trekt werkt niet in deze conservatieve cultuur. Dit betekent niet dat je helemaal niets mag laten zien van je eigen persoonlijkheid, maar beperk het tot een smaakvol gebruik van accessoires, zoals een sjaal, elegante pumps en bescheiden sieraden. Dichte pumps, maar soms mag ook een open teen of een slingback, maar nooit allebei.
Creatief
Deze kledingcode hoort bij beroepen in de reclame, kunst en media. In deze branches kun je je eigen persoonlijke stijl laten zien. Designerskleding, mooi kleurgebruik en aparte combinaties zijn hier zelfs een must. Wees eerlijk, je hebt dit beroep niet voor niets gekozen, dus laat zien hoe creatief je bent.
Casual
Dit is de moeilijkste kledingcode. Je bent bijvoorbeeld werkzaam in een technisch beroep, in de zorg, in het onderwijs of in het welzijnswerk. Comfortabel is het sleutelwoord, maar houd altijd in je achterhoofd dat je aan het werk bent. De kans om uit te glijden ligt op de loer. Casual kleding op het werk is geen vrijetijdskleding!
Meer inspiratie vind je op mijn Pinterestbord Business wardrobe