Modewebshop Wehkamp heeft zijn retourbeleid gewijzigd. En dat betekent dat je nu moet betalen als je kleding terugstuurt. Een goede ontwikkeling, want kleding retourneren is bijzonder milieuvervuilend. Denk maar aan de CO2 uitstoot van de bestelauto’s en de verspilling van het verpakkingsmateriaal (karton en plastic). Daarbij komt dat een groot deel van de teruggestuurde kleding niet meer door de keuring komt en naar opkopers of outlets gaat. En soms zelfs naar de vuilnisbelt. Want geretourneerde kleding er weer ongedragen uit laten zien kost tijd en tijd is geld.
Online winkelen wordt steeds populairder. Ik kan nu wel oproepen om dat niet te doen. Dat het beter is om naar een winkel te gaan, maar de realiteit is dat niet iedere vrouw tijd heeft om uitgebreid te winkelen.
Gratis kleding retourneren stimuleert om een grotere bestelling te doen. Het besluit van Wehkamp moet klanten er toe aanzetten om niet langer maar lukraak iets te bestellen, kritisch te zijn op wat je laat bezorgen. En dit initiatief van de grootste kledingwebshop van Nederland zal zeker navolging krijgen. Want als zo’n groot schaap over de dam is volgen er meer …
Het is een stap in de goede richting, maar wat naar mijn mening kan bijdragen aan een ander bestelgedrag is een betere omschrijving en presentatie van het kledingstuk. Met name bij goedkopere merken wordt er weinig op dat gebied gedaan. Zoals foto’s die de kleur goed weergeven of dat je kunt inzoomen op details bijvoorbeeld. Ook begrijpelijk, want de kosten voor het maken van goede foto’s moet doorberekend worden en dan wordt de kleding weer duurder. Wat Omoda doet zou vaker moeten gebeuren, het kledingstuk tonen op modellen die in lengte en bodytype verschillen. Hier zie je daar een voorbeeld van.
Je kunt zelf ook zorgen dat het kleding retourneren minder wordt. Daarvoor is kennis van je eigen lichaam nodig. Je gaat met een andere blik naar de foto’s op de webshop kijken. Ook kennis van stoffen is belangrijk, lees daarom altijd de omschrijving van het kledingstuk. En kijk hoe lang het model is waarop het kledingstuk geshowd wordt. Hierboven zie je dat het model op de foto rechts een smalle taille heeft, maar een kort middendeel. De broek eindigt voor haar te hoog op de taille.
Ik heb twee foto’s gevonden van dezelfde blazer, maar op een ander model geshowd. De modellen zijn, zoals je kunt lezen, 177 cm lang en hebben maat 36. Niet echt een gemiddeld vrouwenlichaam, maar dat terzijde.
Het is dezelfde blazer, alleen in een andere kleur én anders gecombineerd. Wat meteen opvalt, dat je wel dezelfde lengte en kledingmaat kunt hebben, maar dat de lengte van de armen en benen niet gelijk hoeft te zijn. De dames hebben namelijk allebei een ander bodytype. Hun verticale proporties verschillen.
Het model in de blauwe blazer heeft lange armen en benen (H-silhouet/ I-silhouet) en een hoge heup. Haar benen zijn slank. Terwijl het model in de rode blazer het X-silhouet heeft. Haar benen en armen zijn korter en haar dijbenen wat voller. Zie je waar de mouwen eindigen?
De blazers zijn hier te koop
Hier zie je nog een keer de blazer, maar nu op de website van het merk zelf (Hugo Boss). De kleur blauw is net wat anders en de omschrijving is vollediger: Het model draagt maat 36 en is 177 cm lang met een borstomvang van 84 cm, tailleomvang van 60 cm en heupomvang van 89 cm. Ook wordt de soort stof beter uitgelegd.
Ik raad je aan, voor je iets bestelt, altijd verder te zoeken op internet om een goed beeld van het betreffende kledingstuk te krijgen. De kans dat je het dan moet retourneren wordt een stuk kleiner. En dat is weer goed voor ons milieu!
TIP: Met Google Lens kun je verder zoeken. Je laadt een foto van het kledingstuk op en Google toont je vervolgens waar de blazer nog meer te koop is.
Meer lezen?
Geweldige artikel weer, Lida!
En zo mee eens, dat retourneren betaald moet worden. Ik denk drie keer na voor ik bestel, want ik bestel bij Top Vintage en daar betaal ik het reourpakket. Deze winkel geeft altijd volledige beschrijvingen van het artikel, het model dat het artikel showt en een maatadvies.
En goed van Wehkamp!
De bergen afvak van kleding is schrikbarend.
Goedemorgen,
Ook P&C toont kleding op “gewone” modellen, niet de vaak naalddunne dames die je elders aantreft. Verder zouden eigenlijk altijd de afmetingen genoemd moeten worden en dat ontbreekt nogal eens, evenals de beschrijving van de stof. Een en ander geldt ook voor tweedehands spullen. Bij The Next Closet bijvoorbeeld is dat niet standaard. Soms worden wel bovenwijdte en taillewijdte aangegeven maar lang niet altijd, waardoor je gemakkelijk de boot in kan gaan met Belgische/Franse kleding die altijd een maat kleiner vallen dan de onze. Om maar te zwijgen over Italiaanse kleding, die dan te vinden zijn onder maat 42 maar waar het in werkelijkheid gaat om een kleine 38. Overigens beschrijven zij wel de stof maar ook de foto’s geven qua kleur vaak een ander beeld. Jammer!
Helemaal waar , dank je wel Lida en ook zeker voor het milieu !!!
Fijne zondag en liefs van jouw allergrootste fan 🙏😊❣️
Goed artikel Lida, ik hoop dat het helpt om minder of liever helemaal nier online kleding te kopen. En over die tijd die je met gewoon winkelen kwijt bent in tegenstelling tot onlinewinkelen kun je je nog wel eens in vergissen.
Winkel eerst eens in je eigen kast.
Is het echt niet anders, het kopen in een “stenen” winkel kost misschien in het begin wat meer tijd, maar op een gegeven moment ken je de winkels zo goed dat er een paar overblijven waar je jouw type kleding vindt in jouw kleuren. Vaak zie je in een oogopslag of jouw kleur aanwezig is.
Het eindeloos zoeken op internet kost echt ook heel veel tijd.
Ik koop regelmatig (tops) online, en vind het een zeer goede ontwikkeling dat de kosten van het retourneren van de klant komt. Ondanks de hierboven genoemde tips kan het gebeuren, dat een artikel tegenvalt als je het aantrekt. Dan is een tientje porto nog altijd verkieslijk boven een kledingstuk dat ongedragen in de kast blijft hangen.
Het is soms erg grappig om te zien als modellen kleding showen die niet past bij hun type. Dan lees ik in gedachten het bijbehorende blog er op na.
Misschien is het een goed idee voor internetwinkels als je ook kunt filteren op BODYTYPES.
Dat zou veel tijd kunnen schelen met zoeken en/of terugsturen.
Kleding kan ondanks een goede beschrijving, raar vallen of gewoon tegenvallen. Vaak ook zitten we tussen 2 maten in. Daarom bestelde ik bij wehkamp altijd heel veel in verschillende maten zodat we thuis rustig kunnen passen in plaats van winkels doorrennen. Wehkamp valt voor ons nu af.
Ontzettend bedankt voor de vele adviezen/tips. Zelf zou ik hier niet opgekomen zijn. Ieder zijn vak. Gelukkig ben ik geen fan van online kleding kopen maar zal dit zeker door vertellen aan vrienden en kennissen die dat wel doen. Nogmaals dank.
Online kleding kopen is een leerproces heb ik gemerkt. Als je door omstandigheden niet in de fysieke winkels terecht kunt of als die er niet zijn binnen je bereik dan is online winkelen een uitkomst.
Het kan zo verrassend leuk en leerzaam zijn om eens rond te snuffelen op internet. Maar inderdaad je leert het meest van de webwinkels die heel duidelijke en zichtbare informatie geven over een kledingstuk. Kleuren zijn relatief. Het hangt ook af van de kleurinstelling op je laptop/PC of mobiel.
Zoek het betreffende kledingstuk op verschillende apparaten op en vergelijk. Verzendkosten voor heen en terug vind ik een logische stap voor de service en het gemak. En als je dan toch zo nodig veel gaat bestellen ( waarvan je eigenlijk vooraf al weet dat je het niet allemaal zult houden) vind ik dat dat je daar best flink voor moet betalen bij terugzenden. De kleding kan niet meer fatsoenlijk worden verkocht helaas. Of wil je zelf een kledingstuk ontvangen wat al diverse keren opnieuw in de verkoop is gekomen? Nee toch. Helaas kon ik ze niet meer terug vinden, maar er zijn filmpjes van respectabele bedrijven die laten zien wat er bij een retoursproces komt kijken. Dus bezint eer ge besteld en doe het met plezier, gevoel maar ook verstand.
Goed artikel
Perfectly basics is een fijne webwinkel die elk kledingstuk opmeten daar door hoeft er bijna nooit iets retour en kunnen ze t gratis houden. Lijkt me ook overdreven om alle retourenvweg te doen. In een winkel wordt het ook meerdere keren gepast toch?
Helemaal gelijk hoor dat een kledingstuk soms ook diverse keren wordt gepast in een winkel,maar daar is controle op. Daarnaast gaat het artikel niet diverse keren met de post mee.
Helaas is er minder controle bij de postretouren en komt een bepaald percentage gebruikt!!!! terug. Beschadigd en vies.En de vele vele retouren per stuk nakijken is voor een webwinkel soms te arbeidsintensief. En nee ik heb geen online kledingwinkel maar heb wel veel gelezen en daar schrok ik echt van.